Codzienność

Codzienność

piątek, 7 września 2012

Trofeum ze strychu i nutelka ze śliwek i czekolady

                    Dziś po wypiciu porannej kawy wybrałam się na strych by trochę poszperać.A strych mojego prawie 100-letniego domu to miejsce iście magiczne ,pełne zakamarków i pamiątek po rodzinie:prababci-  położnej,dziadku-pszczelarzu,babci i ciotkach.A,że lubię stare rzeczy z duszą,dzisiaj zniosłam dwa obrazy po mojej ukochanej,niezapomnianej cioci Resi/Reginie/.Obrazy mają co najmniej 80 lat bo ciocia odeszła w zaawansowanym wieku ponad 30 lat temu a dostała je w latach młodości od oczarowanego jej urodą twórcy ludowego.Obrazy pieczołowicie odkurzyłam a,że są w niezłym stanie od razu powiesiłam pod sufitem w kuchni.Nadały jej trochę klimatu starych izb wiejskich co bardzo mi odpowiada.


                   No a teraz będzie o nutelce czyli wspaniałych,przepysznych powidłach śliwkowych z dodatkiem czekolady.O tym smakołyku przypomniałam sobie w trakcie sprzątania w spiżarni,gdy znalazłam przypadkowo,schowany głęboko pewnie przed mężem,ostatni  już słoiczek z zeszłego roku.Powidła się robią a przepis podaję.

 
1 1/2 kg śliwek
5 kostek czekolady
6 łyżek kakao
1/2 kg cukru
2 cukry waniliowe

Śliwki wydrylować,rozdrobnić/można zmielić/zasypać cukrem i dusić/czasem mieszając/ około 5 godzin aż się rozpadną/gdy zmielone krócej/.Gdy powidła są gotowe dodać cukier waniliowy,czekoladę i kakao.Można dodatkowo przetrzeć przez sito.Gorące nakładać do wyparzonych słoików.Zakręcone słoiki odwracać do góry dnem na 15 minut.Nie wymaga pasteryzacji.Z podanych proporcji wychodzi około 5 słoiczków.

smacznego


4 komentarze:

  1. Uwielbiam śliwki pod każdą postacią!! Przepisu z czekolada jeszcze nie znałam- koniecznie wypróbuje!!
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. przepis bardzo fajny robię każdego roku kilka słoiczków

    OdpowiedzUsuń
  3. Kopiuj, wklej i już mam!
    Dziękuję, na zimowe smutki jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń
  4. polecam też ten gruszkowy z anyżkiem...

    OdpowiedzUsuń

dziękuję za odwiedziny i komentarze..pozdrawiam